Az ellátási lánc gondosságának kötelezettségét előíró törvény célja, hogy segítse a vállalatokat abban, hogy nagyobb mértékben vállaljanak felelősséget a világban tapasztalható egymásra utaltságért. Az alapötlet, hogy a teljes globális ellátási lánc mentén mindenütt tegyenek eleget úgy az emberi jogoknak, mint a minimális környezetvédelmi szabványoknak. 2023. január 01-je óta valamennyi 3 000 főnél többet foglalkoztató német vállalat köteles tehát ellenőrizni beszállítóit, hogy az esetleges jogsértéseket megakadályozzák. A törvény célja, hogy segítsen világszerte az emberi jogok és a környezeti szabványok fejlesztésében és harmonizálásában.
Ebben a cikkben bemutatjuk Önnek, milyen kötelezettségeket terhel ez a törvény az Ön vállalatára, hogyan válik lehetővé egy fenntartható és környezetileg barátságos jövő, és hogyan élvezhetik ennek előnyeit?
2023 januárjában valamennyi 3 000 főnél nagyobb létszámot foglalkoztató német vállalatot kötelezték, hogy ellátási lánca mentén tegyen eleget az emberi jogi előírásoknak és a környezeti szabványoknak. Ez azt jelenti, hogy beszállítóit világszerte folyamatosan nyomon kell követnie, ha kétség merül esetleg fel. Amennyiben a vállalat jogsértést tapasztal, köteles, most már a törvény alapján, intézkedéseket tenni a hiányosság orvoslására.
A folyamatos nyomonkövetés érdekében a vállalatoknak rendszeres időközönként jelentést kell tenniük arról, hogy milyen erőfeszítéseket tesznek ellátási láncukon az emberi jogi előírásoknak és a környezeti szabványoknak való megfelelésért. Ezeket a jelentéseket nyilvánosságra is kell hozniuk; ez biztosítja, hogy bármikor független vizsgálat, vagy kétségek esetén nyilvános felülvizsgálat történhessen.
A törvény végrehajtását a Szövetségi Gazdasági- és Export-ellenőrzési Hivatal is figyelemmel kiséri, és esetleges megszegése miatt büntetéseket vethet ki. Ezekkel az átfogó monitorozási lehetőségekkel a törvényalkotó azt kívánja biztositani, hogy Németországban olyan vállalatok ne értékesíthessek a szolgáltatásaikat és termékeiket, melyek ellátási lánca nem felel meg az emberi jogok és a környezetvédelmi szabványok nemzetközi minimumának .
Az ellátási láncok jelentős hatással vannak a méltányos (tisztességes) kereskedelemre és a környezetre világszerte. Ennek megfelelően az ellátási láncok fenntartható megközelítése döntő jelentőségű hozzájárulás ezek szintjének javításához az egész világon. Az, ha a beszállítókat tisztességesen kezelik és tisztességet árat fizetnek nekik áruikért, nemcsak a gyártó ország munkakörülményeinek jobbá tételében segít, a vállalat környezeti lábnyomát is csökkenti. Ily módon tehát a tisztességes üzleti gyakorlatok segítenek az emberek életszínvonalának aktív javításában. továbbá a fenntarthatóbb termelésesében az egész világpiacot figyelembe véve.
Az ellátási láncok mindig bizonyos működési elvek szerint funkcionálnak. Ha csak a profitot veszik figyelembe fennáll a kizsákmányolás, a kényszermunka, a gyermekmunka és a nem megfelelő munkakörülmények veszélye. Az ellátási lánc monitorozása viszont segít abban, hogy a munkakörülmények világszerte javuljanak.
A törvény végrehajtása természetesen jelentősen növeli a társaságok munkaterheit, ez azonban csak az érem egyik oldala. Lehetőséget teremt a tudatosabb és fenntartható üzleti gyakorlatokra is, melyek által a vállalatok közép- és hosszútávon versenyelőnyökhöz juthatnak.
Azok a vállalatok, melyek aktívan megpróbálják az ellátási láncukon belül az emberi jogokat és a környezeti szabványokat érvényesíteni, és ezt nyilvánosan kommunikálják, a hírnevüket javítják. Egyre inkább úgy tekintik őket, mint felelős és fenntartható munkáltatót. Ez hozzájárulhat az ügyfelek, befektetők, egyéb üzletrésztulajdonosok vállalat iránt érzett bizalmának a növekedéséhez és egyszerűbbé teheti a szakember és vezetők toborzását is.
Ezenkívül, fentieknek köszönhetően minimalizálódik az ellátási láncukon belül az emberi jogok megsértésének és a környezeti szabványok be nem tartásának a kockázata. Amennyiben jogsértést fedeznek fel, a vállalatok azonnali intézkedést hozhatnak a kár behatárolására, valamint a jogi és/vagy a pénzügyi felelősség korlátozására vagy minimalizálására. Azáltal pedig, hogy aktív intézkedéseket tesznek, a társaságok megkímélik magukat attól, hogy a sajtó szellőztesse az ügyeiket. és orgánumainak a kereszttüzébe kerüljenek.
Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy azokról a vállalatokról, melyek már az elején intézkedéseket tesznek ellátási láncukon belül az emberi jogi és környezeti normák betartásáért, közép- és hosszútávon a vásárlók sokkal pozitívabban gondolkodnak, ugyanis egyre több vásárló tulajdonit jelentőséget az etikus és fenntartható üzleti gyakorlatoknak. Ha ezeknek a követelményeknek valaki már a korai fázisban eleget tesz, ez hosszú távon növeli a vevők hűségességét, ami a vállalatoknak jelentős hosszútávú előny.
Az ellátási lánc gondosságának követelményéről szóló törvény költséges, ám fontos lépés az ellátási láncon belül az emberi jogok és a környezeti normák jobbítása felé. A vállalatokat fentarthatóbb üzleti gyakorlatok alkalmazására kötelezi. Ez hosszútávon biztosítja a sikerességüket, és ezzel egyidejűleg hozzájárulás egy fenntarthatóbb jövőhöz is.