Acélos helyzet Európában
2020 a kihívások éve volt, ezt már az elmúlt időszak elteltével nyíltan ki lehet mondani. A koronavírus és az általa okozott gazdasági leállások extrém helyzetbe hozták Európa és Magyarország gazdasági szereplőit is. A 2020-as nyár elteltével még sokan azt gondolták, hogy az acélpiac össze fog omlani és az alapanyagárak soha nem látott mélypontra fognak kerülni. Ez a piac azonban- sokan, akik ebben a szakmában dolgoznak már több évtizede is bizonyára egyetértenek velem – soha nem hagy sok helyet a stabilitásnak és a kiszámíthatóságnak. Valahol ez is a szakma szépsége. 2020 utolsó negyedéve már gazdasági nyitásokat eredményezett, a hirtelen kialakult helyzettel szembesülő 180 millió tonna helyett 130 millió tonnát gyártó európai acélgyártás hamarosan már nem tudott lépést tartani a megnövekedett igényekkel. A világ nagy acélfelhasználó országai (a koronavírusból előbb ébredő Kína, illetve az USA) óriási megnövekedett igényeket jelentettek be rövid idő alatt, így az import anyagok is nagyon hamar elfogytak és jelentős export-célpiacokat eredményeztek az európai gyáraknak. Ha ez nem lett volna elég a kereslet / kínálat olló rohamos záródásához, több európai gyártómű is extrém nehézségekkel nézett szembe, pont a legrosszabb időszakban. Az alapanyag árak- párhuzamosan a hirtelen megnövekedett igényekkel - soha nem látott növekedésbe kezdtek (vasérc 225 USD/tonna, hulladékvas 500 USD/tonna magasságokig).
A fent említett kezdet hamarosan a 2008-as válságot követő emelkedési időszakot is meghazudtoló emelkedést eredményezett elsősorban a melegen hengerelt tekercs, illetve a tekercsalapú termékek (cső/zártszelvény) esetében. A megnövekedett gépipari és automotive igények emellett a komplexebb termékek árait is húzták magukkal (ötvözött/húzott termékek). A gyári kapacitások nagyon gyors tempóban kezdtek elfogyni a piacokon, hamarosan már a 2021-as hengerlések is kérdésessé váltak, bizonyos termékek pedig szinte teljesen eltűntek a beszállítási láncokból (hideglemez, horganyzott anyagok). Az alapanyagok soha nem látott mértékben emelkedtek az ellátási problémák miatt, az emelkedés mértéke 2021 júniusára elérte bizonyos termékek esetében a 150-200%-ot is. A beszerzési lehetőségek folyamatosan redukálódtak, több gyár maga sem tudta eldönteni, hogy piacon van, vagy éppen nem. A legnagyobb problémát sok végfelhasználó esetében az jelentette, hogy az eddig bizonyos termékekben közel 100%-os beszállítók egyszerűen eltűntek az ajánlati piacokról, és hirtelen kellett alternatív forrásokat keresni az amúgy is anyaghiányos beszerzési helyzetben. A tekercshiányt követő emelkedési hullám okozta problémákat még csak fokozta, hogy az elmúlt 3 hónap soha nem látott emelkedést eredményezett az építőipari termékeknél is, rövid idő alatt közel 50%-os emelkedés következett be az acél hosszútermékek áraiban is.
A thyssenkrupp Materials Hungary Zrt. számára sem volt egyszerű ez az időszak. Az eddig megszokott beszállítói mennyiségek lecsökkentek, több szállító is napi opciókkal dolgozott, gyors döntéseket kellett hozni és vállalni az ezzel járó magas árkockázatokat. Egy kereskedő/szolgáltató cég életében természetesen egy emelkedő periódus jó lehetőségeket ad többletprofit generálására, de az adott időszak legnagyobb kihívása mégis az volt, hogy meglévő partnereinket illetve az eddigi biztos források hiányában minket megkereső új partnereinket is ki tudjuk szolgálni. Sok esetben egy-egy termékre több volt az azonnali megkeresés, mint amennyi a raktárkészlet így nehéz döntéseket kellett hozni annak érdekében, hogy partnereink gyártása ne álljon meg, illetve alapanyaghiány miatt ne érje nagyobb kár végfelhasználóinkat. Az áron lehet tárgyalni, ez a kereskedelem, amiben létezünk, de ha alapanyag nincs, az a legrosszabb helyzet. Több esetben is felhívtuk partnereink figyelmét arra, hogy előre biztosítsa be igényeit, sok vevőnk élt is ezzel a lehetőséggel, és büszkén állíthatjuk, hogy meglévő szerződéseinket nem módosítottuk (ahogy ez sajnos ebben az időszakban jellemző volt a piacon).
Hogy mi várható a jövőben? Úgy vélem ezt így 2021 Június végén még senki nem tudja biztosan. Az európai alapanyagellátás továbbra is hiányos (a 2021-es európai összgyártási forecast továbbra is csak 158 millió tonna). Több termék gyári kapacitása 2021-re már lekötött, sok esetben már csak 2022-re vannak új ajánlatok. Az európai vámdöntések nemrég stabilizálódtak, ami továbbra is kérdésessé teszi az import anyagok növekedési ütemét. Az acélfelhasználás jelentős részét kitevő gazdaságok további támogatásokat kaptak/kapnak a GDP emeléséhez, ez a kereslet stabil meglétét biztosíthatja 2022-re is. Az árak stabilizálódását elősegítheti az országok kormányainak döntései is, mint ahogy jelenleg a kínai állam próbálkozásait láthatjuk az alapanyagárak normalizálására – egyelőre sikertelenül.
A thyssenkrupp Materials Hungary Zrt. számára a jövőben is az lesz a fontos, hogy partnereink alapanyagellátása biztosított legyen, még a nehéz helyzetekben is. Az ár fontos, de a legdrágább az, ami nincs. Köszönjük, hogy megtiszteltek minket azzal, hogy cégünknél vásároltak és szolgáltatásainkat használták, bízunk benne, hogy a következő évek piaci hullámvasútján is közösen utazhatunk majd.
Németh Balázs
Divízióvezető
Acéltermékek