Piaci kitekintő 2022. szeptember
50-50%, azaz ami a piaci helyzetet jellemzi
A melegen hengerelt tekercsek árai Európában mérséklődtek az elmúlt hetekben, az acélgyártás alacsonyabb kereslete miatt. Ez részben a magasabb költségeknek és a bizonytalan gazdasági kilátásoknak tudható be. A magas energia árak és a gyenge kereslet már most is komoly fennakadásokat okoz az acélgyártásban és más fémek gyártásában is. De ne rohanjunk előre, nézzünk a számok mögé részletesebben az autóipar, építőipar, ellátási láncok, zöld acél illetve az árak és tendenciák területén.
Autóipar:
o A félvezető chipek elérhetősége még mindig nem állt helyre a világban. Egyre több az elektromos jármű gyártása (amihez még több chipre van szükség), 2021-hez képest 2022-ben kétszer annyit gyártottak le (6,71 millió darabot). Bár a chip hiány mérséklődni látszik, aggodalomra ad okot az ellátási lánc problémája, a gazdasági lassulás és az energiahiány.
o A nagyobb autógyárak év végéig pozitívan látják a 2022-es évet, sokuk visszaállt teljes kapacitásra, de vannak, akik még ellátási hiánnyal küzdenek. Bár sokan szeretnének előrehozott gyártásokat betervezni, az alapanyag hiány miatt nem tudnak.
o Egy példa, hogy az autógyárak hogyan próbálják áthidalni a problémát: a General Motors 491 millió dollárt fektet EV alkatrészek, acél és alumínium alkatrészek gyártásába.
Építőipar:
o 2022 első 3 hónapban 15,7% növekedést mértek, az év végére mégis 5-15% csökkenés várható. A csökkenés prognózisa mellet is az éves teljesítés 5500 Mrd Ft Magyarországon, ami háromszor nagyobb, mint 2016-ban volt.
o A háborús helyzet és a magas árak miatt, az állami beruházásokat eltolták a következő évekre (861 Mrd Ft-ot). A már így is alacsonyabb kerettel (500 Mrd Ft-al kevesebb), így összesen 1100-1200 Mrd kevesebb beruházási keret maradt 2022-2023 évekre. Bár a magánberuházási kedv magas, az alapanyag árak miatt itt is kivárás tapasztalható.
o Az EU-ban kevés az építőanyag elérhetősége és a limitált import kvóta sem segít az árak és a készlet stabilizálásában.
o Az elemzők szerint 2023-ban már kiegyensúlyozottabb lesz az ár ingadozás, ezért stabilabb piacra és tervezhető projekt költségekre számítanak.
o Összességében el lehet mondani, hogy az építőipar még lendületben van, ami jelentős részben a központi beruházásoknak és lakástámogatásoknak köszönhető. Kedvezőtlen környezet esetén komoly esés is elképzelhető az építőipar számára.
Ellátás lánc:
o Alapanyagellátásban főleg a tengerentúlról érkező anyagoknál van gond. A beszállítók egy részénél állandósultak kapacitáshiányok, míg mások már a kisebb megrendeléseknek is örülnek.
o Felgyorsultak a döntési folyamatok, sokszor 15 perc alatt kell meghozni nehéz döntéseket, mint például szükséges-e vagy nem a kamion/konténer áru, akár extrém áron is.
o A partnereinket segítjük ebben a bizonytalan alapanyag helyzetben, a közel 60 ezer tonna készletünkkel, az egyedi vevői anyagok raktározásával és a konszignációs készletkihelyezés lehetőségével.
Zöld acél:
o Az USA-ban már előnyben részesítik a kulcsfontosságú, alacsony szén-dioxid-kibocsátású építőanyagok beszerzését, amelyek a szövetségi kormány által vásárolt anyagok 98%-át fedik le. Ez segít a magasabb alapanyag árak fenntartásában, amely a gyártók eredményességét növeli.
o A legkeresettebb fenntartható anyagok főleg az autóalkatrészek, karosszéria elemek és az építőiparban használt gerendák.
o Bár az alacsony széntartalmú anyagok nem olyan erősek, a gyártóknak érdekükben áll a kedvezőbb árú és CO2 barát anyagokra átállniuk.
o A thyssenkrupp Steel gyártómű a német kormány támogatásával szén helyett hidrogén működésre áll át, így a CO2 kibocsátása jelentősen csökken. Az új technológia segítségével 2,5 millió tonna vas anyagot, 3,5 millió tonnával kevesebb CO2 kibocsátással tud előállítani. A maga nemében ez Németország legjelentősebb vállalatává teszi.
o A thyssenkrupp Materials kínálatában is már elérhetők a zöld acél termékek, ezekről kérjük, hogy érdeklődjön értékesítő kollégáinknál.
Árak és trendek:
o Szeptemberben változatos árazás volt a jellemző, az árak le-fel ugráltak. Elindultak valamilyen irányba, de pár nap múlva hirtelen irányt váltottak.
o A piaci árakat megállította, hogy a kínai kormány kijelentette, az acélszektor nyeresége nem csökkenhet tovább, és erre lépéseket fognak tenni.
o Az acél alapanyag áraiban az elmúlt napokban kis növekedés tapasztalható, a nagy kérdés, hogy ez a növekedés meddig fog tartani.
o A vasgyárak kitartják az áraikat, a hulladékpiac gyenge jelzései ellenére is. Minden eszközt igénybe vesznek az magasabb árak fenntartására és a költségek csökkentésére, mint az átfutási idők kitolását és a karbantartási idők meghosszabbítását. Csökkentik a kapacitásaikat, amíg az árak nem normalizálódnak és az igények ki nem egyenlítődnek a kínálati és keresleti oldal között. Előrejelzések szerint a gyártók év végéig tartják fent a csökkentett gyártást, amíg a piacon felhalmozott készlet le nem fogy. Több gyártó is jelezte leállását, az ArcelorMittal lengyel és spanyol acélgyártó üzeme szeptember végétől 6 hétre áll le, a US Steel Kosice egyik nagyolvasztója 60 napra zár be, az Outokumpu 50-70% kapacitással üzemel és meghosszabbítja a karbantartási leállást, a Stahl csökkentett óraszámban gyárt, a Francia Ferroatlantica 2 üzemét zárta be, a Török IDC csökkentett kapacitással gyárt.
o A magas infláció a gazdaság visszavetését és a kereslet csökkenését eredményezte. A baj az, hogy a történelem azt mutatja, hogy kb. 1-3 év, mire az emelkedett infláció visszaáll az eredeti mértékre. Az emberek 2/3-a tart a magas inflációtól, ezért visszafogják fogyasztásaikat, ráadásul nagyobb mértékben, mint amire az infláció okot adna.
o A dollár erősödése az euróval szemben csökkentette a befektetési kedvet az EU-ban. A recessziós félelmek a fémárakra is negatív hatást gyakorolnak.
o A réz, alu és cink LME szintje nagyon alacsonyan van, így a fém utánpótlás és az új bányászati projektekbe történő fektetés komolyan befolyásolja a nyersanyagellátást. Az európai színesfém-kereskedelmi szervezet figyelmeztetést adott ki az alu és színesfém gyártók részleges vagy teljes leállása miatt, az extrém magas energia árak következményeként. Elemzők szerint télen sok kohó zárhat be, ami az alapanyaghiányt és a magas árakat tovább fokozhatja.
o Európa gázellátásának körülbelül 40%-a általában Oroszországból származik, ezért az energiaválság megoldására rövidtávon nem számíthatunk. A gázárak többszörös szintre ugrása (340 Euro) a befektetőket megijesztette, ami még most is az egy évvel ezelőtti ár 10 szeresén áll (200 Euro)
A fenti összefoglalásból látszik, hogy a piac bonyolult, ahhoz, hogy könnyen előre jelezhessük a közeljövőt. Amit tehetünk, hogy hosszútávú megoldásokban gondolkodunk. Nagy kérdés a jövőt illetően, hogy a jelenlegi kereslet elég erős-e a gyártók által fenntartott árak megtartásához. A nagy gyártókhoz hasonlóan árgus szemekkel figyeljük a piaci eseményeket, hogy lássuk merre billen el a mérleg nyelve és stabil szállítóként legyünk partnereink mellett, ebben a bizonytalan piaci helyzetben is.