Az Európai Unió vezető szerepet tölt be a környezetvédelmi és szociális szabályozás terén, és szigorú előírások vonatkoznak a határain belül működő vállalkozásokra, így a thyssenkruppra is. Ennek eredményeképpen a nagyvállalatoknak bonyolult szabályozási környezetben kell eligazodniuk.
A nagyvállalatokra vonatkozó legfontosabb uniós szabályozások
Számos kulcsfontosságú uniós szabályozás jelentős hatással van a nagyvállalatokra. E szabályozások célja a fenntarthatóság, az átláthatóság és az etikus üzleti gyakorlat előmozdítása. Az alábbiakban röviden bemutatjuk a legfontosabbakat ezek közül:
1. A vállalati fenntarthatósági jelentésről szóló irányelv (CSRD)
A CSRD átfogó fenntarthatósági jelentéstételt ír elő a nagyvállalatok és a tőzsdén jegyzett kkv-k számára. Ez az irányelv előírja a vállalatok számára, hogy naprakész információkat tegyenek közzé a környezeti, társadalmi és irányítási (ESG) tényezőkről. Többek között be kell számolniuk az üvegházhatású gázok kibocsátásáról, valamint az éghajlattal kapcsolatos kockázatokról és lehetőségekről, valamint működésük társadalmi és emberi jogi hatásairól, beleértve a munkaügyi gyakorlatot, az ellátási lánc irányítását és a fogyasztóvédelmet.
2. Szén-dioxid-határkiigazítási mechanizmus (CBAM)
A CBAM egy olyan szén-dioxid-árképzési mechanizmus, amelynek célja a szén-dioxid-kiszivárgás megakadályozása. Karbonárat vet ki bizonyos importált árukra, például acélra, cementre, vasra, alumíniumra, műtrágyára és villamos energiára. Az ezeket az árukat az EU-ba importáló vállalatoknak szén-dioxid-kibocsátásuk ellentételezése érdekében szén-dioxid-kibocsátási bizonyítványokat kell vásárolniuk.
3. A vállalati fenntarthatósági átvilágítási irányelv (CSDDD)
A CSDDD előírja a nagyvállalatok számára, hogy értékláncukban azonosítsák, megelőzzék és mérsékeljék az emberi jogi és környezeti kockázatokat. Ez magában foglalja az átvilágítások elvégzését, a korrekciós intézkedések megtételét, valamint az ezekről az erőfeszítésekről szóló jelentéstételt.
Ezek a szabályozások és rendeletek komoly kihívásokat jelentenek a nagyvállalatok számára, ugyanakkor lehetőségeket is kínálnak az innovációra, amelynek segítségével versenyelőnyre lehet szert tenni.